Digitale nieuwsbrieven of e-mailings zijn heel populair om jouw doelpubliek te bereiken. Zo heb je een extra kanaal waarmee je rechtstreeks contact kan maken met je bezoekers en klanten. Uiteraard is het belangrijk om je nieuwsbrieven goed op te bouwen en vorm te geven voor een professionele uitstraling. Benieuwd waarom het nuttig is om e-mailcampagnes zeker in je marketingstrategie op te nemen? In deze blog zetten we de voordelen van e-mailmarketing op een rijtje.
Groter publiek bereiken
Met een nieuwsbrief kom je direct bij je doelgroep terecht. Meer nog, je kan ook potentiële klanten aantrekken en zo je doelpubliek verder uitbreiden. Mensen laten gemakkelijk een e-mailadres achter wanneer ze daarvoor in ruil nuttige informatie in hun mailbox krijgen. Het is veel makkelijker om de laatste nieuwe promoties en weetjes in je inbox te krijgen, dan er zelf actief naar op zoek te gaan op een website.
Sterkere band
Door regelmatig nieuwsbrieven te sturen, versterk je ook de band met je klanten en blijf je top of mind bij potentiële kopers. Mensen kopen namelijk sneller bij een partner die ze frequent terug zien verschijnen in hun mailbox en die hen waardevolle mails stuurt. Email-marketing is dan ook hét ideale kanaal om kwalitatieve leads te verzamelen.
Budgetvriendelijke oplossing
Nieuwsbrieven versturen, is dé voordeligste en meest effectieve manier van communiceren. Je vermijdt bovendien de drukkosten en verzendkosten. En je kan heel gericht je doelpubliek bereiken.
Bij e-mail kan je, in tegenstelling tot andere kanalen, tot in detail bekijken waar ontvangers op klikken en daar handig op inspelen. Zo benader je elk contact gericht. Je verstuurt de juiste informatie aan de juiste doelgroep op het juiste moment.
Automatisch mailen
Je kan ook nieuwsbrieven automatisch laten uitsturen. Als een bezoeker op je website bijvoorbeeld het winkelmandje verlaat voor het kopen, kan er een mail gestuurd worden om de vergeten items terug in de kijker te plaatsen. Of als een bezoeker zich registreert op je website kan hij spontaan een welkomstmail ontvangen. Zo kan je op cruciale punten professioneel communiceren zonder manuele tussenkomst. Handig niet?
Opdelen doelgroep
Met e-mailmarketing kan je op elk moment bij elke mogelijke actie in het salesproces een mail sturen. Echter, niet alle informatie is telkens voor alle ontvangers uit jouw database bestemd. Daarom kan je je ontvangers opdelen of segmenteren en mails sturen aan bepaalde vooraf ingestelde segmenten. Want hoe gerichter jouw nieuwsbrief is afgestemd op de wensen van de ontvanger, hoe beter de nieuwsbrief zal scoren.
Tot slot, is het duidelijk dat e-mailcampagnes niet meer weg te denken zijn uit de marketingstrategie. Deze doeltreffende manier van communiceren met het doelpubliek geeft tal van voordelen die uiteindelijk zullen leiden tot meer klanten en omzet.
Ben je nog niet vertrouwd met het maken van professionele e-mailcampagnes of wil je graag jouw kennis verder verfijnen?
Dan zijn onze workshops Mailchimp Basic en Advanced geknipt voor jou. Meer informatie vind je terug op onze eventpagina.